Thursday, September 19, 2013

Andai Bisa ku Mengulang :')

Assalamualaikum dear blog, bloggers, readers, followers.
*cehh, gaya macam ramai je yang baca blog dhia. En. hasman je yang baca rasanya (our E-Commerce lecturer)*

okey. before proceed to the point of my entry title's, lets us first look at this quote:

“Life is full of changes. And surprises. And the inexplicable(s).”
Hlovate,
Contengan Jalanan

Perubahan-perubahan, kejutan-kejutan dalam hidup kita sendiri sukar untuk kita jelaskan macam yang penulis novel terkenal Hlovate cakap kat atas ni. Salah satu quote dia dari novel "Contengan Jalanan". 
Sila baca novel-novel hlovate. Sangat "berbaloi-baloi". If u feels like reading Hlovate's novel is not fun, then, you are wrong. Dhia baru baca satu novel ni, tapi pasti akan cari novel Hlovate yg lain.

Okey! Let's go to my entry point.
Lepas kita sedar akan kejutan dan perubahan yang berlaku pada diri kita, samada kita sedar atau tak, baru kita akan terfikir, "andai lah kita boleh ulang masa, kalaulah aku boleh berhentikan masa, kalau aku dapat putarkan masa" dan sewaktu dengan nya.
Kadang-kadang nak suruh doraemon keluarkan mesin "masa silam" dari poket ajaib dia. Tapi doremon pon kita tak pernah jumpa. haha.
Time keeps moving foward.

Tapiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii....... kalau dhia dapat balik ke masa lepas, dah tentulah dhia taknak jumpa or kenal orang yang dhia perlu lupakan pada masa sekarang. Macam yang orang orang selalu cakap:

"Aku lebih rela memilih tidak mengenalimu dulu, dari aku harus melupakanmu sekarang"

Kalau dhia boleh pegi balik ke 3 tahun yang lalu, dhia taknak bagi dia jumpa dengan mak ayah dan family. Sebab semua masih terlalu awal.
Macam yang ayah sendiri pernah cakap kat die dulu,:
 "perjalanan kamu berdua masih panjang, biar ape pon akhirnya nanti adalah dengan akhir yang baik"

Tapi, kita merancang, Allah yang menentukan. Sekarang dhia perlu lupakan dia. Kerana itu mungkin yang terbaik. Cukup lah berakhir dengan persahabatan mungkin. (tapi better jadi stranger, taknak kenal langsung). Berserah sahaja.
 "kita merancang dengan cita-cita, tapi Allah merancang dengan CintaNYA"

Kalau lah dhia ada peluang ke masa silam, dhia nak jadi dhia yang sekarang sahaja. 
Atau dhia lebih memilih untuk tetap jadi kanak-kanak yang tak pernah fikir masalah. 
Rutin harian, sekolah, makan, tidur. (agak selfish disitu. hahaha)
Dhia nak duduk bawah ketiak mak je, walaupon mak ayah suruh pegi belajar. Haha.

*Walau apa pon, masa silam banyak mengajar kita tentang kehidupan.. People changes... Time flies... Pengalaman "mematangkan" diri.

“Losing never come easy. First off, preserved the memories.”
Hlovate, Contengan Jalanan

“Ada beza antara jumpa benda yang kita nak cari, dan cari benda yang kita nak jumpa.”
Hlovate, Contengan Jalanan   

 “Live the moment. Cherish the present. Anticipate the future. Frame the yesteryear”
Hlovate, Contengan Jalanan

Monday, September 16, 2013

Alhamdulillah :)

Saya SUSAH tapi ada yang LEBIH SUSAH dari saya,

Saya MENDERITA tapi ada yang LEBIH MENDERITA dari saya,

Saya SEDIH tapi ada yang LEBIH SEDIH dari saya,

Saya SAKIT tapi ada yang LEBIH SAKIT dari saya,

Rupanya saya lebih SENANG dari MEREKA.

Rupanya saya lebih BAHAGIA dari MEREKA.

Rupanya saya lebih GEMBIRA dari MEREKA.

Rupanya saya lebih SEHAT dari MEREKA.

~ ALHAMDULILLAH YA ALLAH BERSYUKUR DENGAN APA ADANYA KITA

Thursday, September 12, 2013

We learn outside the classroom when we grow older


kau orang macam ni eh? wuuuuu~
I'm not.
Dhia dalam kelas kot sekarang. rajin sentiasa. ekekeke  :p

DOMO Kun

Assalamualaikum

Todays post just bout DOMO kun.
The square buddy.
With white tooth in their opened mouth everyday.
How domo take their meal ha? how they eat and drinks.
No wonder they doesn't have stomach yaa? just square.
how do you look at domo as? cute? sometimes cute, sometimes ferocious?







Susahkan nak detect Domo punya expression (kalau tengok gigi dengan mulut je) kan?

*it's just a character, but why I always put them in "question"? they cute what. yaaa. Pity on myself.
-_________-'

Thursday, September 5, 2013

Masalah yang datang seiring usia.
Mengapa di duga? kerana Hanya Dia pemilik cerita yang tahu segalanya.
Sukar tidak di sangka, indah nanti tidak terkira.

Ya Allah,
ketabahan ku pinta.
kuberserah segala.


antara tangis dan tawa


jiwa, semangat, cita-cita

Bukanlah Allah meninggalkan kita ketika kita berdepan dengan kesusahan dan kesempitan hidup. Kalau Allah tinggalkan kita, pastilah tidak ada kesenangan dan kemudahan satu apapun yang akan diberikan kepada kita selepas daripada kesusahan itu. Allah bukan sengaja mahu membebankan kita dengan segala kesusahan itu, tetapi Allah sedang mengasah jiwa kita supaya kita nanti memiliki jiwa yang tegar, semangat yang kuat dan cita-cita yang tinggi dalam kehidupan.

i'm back!

assalamualaikum..
hihi.
kehadapan para pembaca yg dikasihi sekalian.
i'm back to blogging.
tu je. sekiann.
wassalam. :)