Friday, October 25, 2013

three most important things to me :)

Assalamualaikum and good morning, good afternoon, good evening and goodnight. :)

For this lateast entry blog, i want to story about the three most important things in my life if i'm stuck in any island ALONE! LONELY. Yang ade cuma krikkk krikkk krikkk dan yang sewaktu dengan nya.
Definitely that will be the most scary moment in my life.
Jadi, untuk pastikan dhia boleh survive dalam pulau tu seorang diri, ataupun sebelum dhia dapat lepaskan diri, dhia kena ade tiga yang penting ni.

1. Doa
Sudah pastinya, semestinya perlu ada doa. dhia perlu berdoa supaya Allah memberi pertolongan, keselamatan dan kemudahan ketika seorang diri dalam pulau tu. Siapa siapa pun, mesti ramai yang secara automatik, sekurang kurangnya akan berdoa "Ya Allah, bantulah aku" kalau tiba tiba terdampar kat pulau.

2. Pisau
Okey, pisau ni rasenye semua orang perlu bila terdampar kat pulau. sebagai pertahanan diri dan kegunaan lain contohnya, potong buah, bunuh binatang, potong dahan pokok untuk makan dan membuat tempat perlindungan. dalam keadaan kedaruratan macam tu, macam macam boleh berlaku.

3. Marker pen permanent
Bende ni dhia akan gunakan untuk membuat tanda. Kita mesti nak cuba cari jalan keluar. jadi dengan takde compass, marker pen ni dhia boleh buat tanda kat pokok pokok atau ranting kat kawasan yang dhia dah lalu.

jadi, tu lah yang penting kalau dhia terdampar. moral dari cerita atas ni, doa tu mmg hari hari kita akan buat hari hari sebagai seorang muslim. pisau tu kita boleh ibaratkan sebagai perisai kita. kalau kehidupan seharian, tentunya menunjukkan kekuatan yang kita ada untuk melakukan apa apa kerja. marker pen permanent, penanda aras pula menunjukkan yang kita perlu ade perancangan dan objektif jika melakukan sesuatu untuk mencapai goal utama.

Tu je untuk harini. :)




No comments:

Post a Comment